Eventysløbet – Hadrian’s Wall 2014

Torsdag den 11. september 2014 mødes 12 glade løbere i Københavns Lufthavn. Udover en pakke med god energi fra Maxim, modtog de også en lækker salat fra Wedofood, så flyveturen kunne klares uden at maven rumler alt for meget.

Efter et par timer landede de i Newcastle og herfra gik turen med bus til vestkysten af England. Nærmere bestemt Bowness-on-Solway, der er en lille kystlandsby. Byen ligger ud til Solway Firth strædet, som markerer grænsen mellem England og Skotland. Byen var oprindelig et romersk fort og det var her løbeeventyret begyndte - altså efter en god nats søvn.

Forude ventede tre dage, hvor deltagerne skulle løbe langs den næsten 2.000 år gamle mur, Hadrian’s Wall, der i år 122 markerede Romerrigets nordligste grænse. Muren førte deltagerne i Eventyrsløbet - Hadrian's Wall 2014 på tværs af England, fra Bowness-on-Solway i vest til Newcastle i øst. En tur på næsten 150 km.

Her er, hvad en af deltagerne efterfølgende sagde om turen:
"Tusind tak for en top dollar tur. Det har været en oplevelse for livet, og en fornøjelse at dele den med nogle fantastiske mennesker. Jeg går stadig og er hel høj, og glæder mig allerede til det næste løbeeventyr.
Citat: Kasper Kjeldsen, studerende - Ernæring & Sundhed

Eventyrsløbet – Hadrians Wall 2014 blev til med hjælp og støtte fra det Engelske turistbureau, Visit Britain, SAS, Salomon og Maxim Sports Nutrition, samt den lokale turoperatør, The Walking Holiday Company, der arrangerede rejsen.

Nedenfor kan du læse dagbogen fra turen, samt set et par billeder af den imponerende natur - og hvis du synes at turen lyder som noget for dig, så kan du godt begynde at glæde dig. Planlægningen af Eventyrsløbet - Hadrian's Wall 2015 er nemlig gået i gang...

Dag 1: Forventningens glæde
Vi starter der, hvor andre slutter
Normalt skal man ikke give sig i kast med at rette på citater af Søren Kierkegaard. I dette tilfælde vil vi dog gøre en undtagelse. I dag fik vi tydelig bevis for, at forventnings glæde ikke altid er den største. Måneders forberedelser og et utal af træningstimer blev nemlig kanaliseret ind i dagens løbetur på 50 km. En tur, der langt overgik vores vildeste forventninger.
Efter en fantastisk beværtning og lækker morgenmad i Bowness-on-Solway begav vi os af sted på dagens rute. Efter et par hundrede meter nåede vi starten på Hadrians Wall Path, som var markeret med en port og en vild udsigt over et vadehavsområde. Et område som er stærkt påvirket af tidevand, hvor forskellen på lav- og højvande er omkring 10 meter. Den sti vi skulle løbe på er derfor ved højvande oversvømmet. Men vi løb forbi ved lavvande og kom tørskoet igennem, selvom en lokal kvinde fortalte os at der netop i dag skulle komme den største tidevandsbølge i 40 år.
Men vi løb af sted, og efter ca. 15 km nåede vi til Burgh By Sands hvor kirken St. Michaels Church findes. Den er bygget på fundamentet for et romersk fort og der indgår, i kirkens vægge, sten fra Hadrians Wall. Vi fik en guidet rundtur i kirken af nogle meget venlige damer. Det var det første bevis på murens eksistens og dens historie.
Derfra løb vi videre til Carlisle hvor vi bl.a. besøgte det gamle slot, som også er bygget på fundamentet af et romersk fort. Her fik vi historisk indsigt i hæftige kampe mellem skotterne og nordenglænderne.
Fra Carlisle løb vi videre ud i naturen og store, bløde bakker begyndte at dukke op. Generelt har vi oplevet stor variation i terrænnet i dag. Med bakkerne fik vi utrolig smukke udsigter, og begyndte så småt at mærke benene blev lidt trætte – vi var jo også efterhånden tæt på at have løbet en maraton.
Vi nærmede os efterhånden dagens mål og kunne næsten mærke badet og dufte aftensmaden på Lanercost Abbey Bed & Breakfast. Nogle hundrede meter før drejede vi indenom Lanercost Priory, en spændende kirke fra 1200-tallet.
Nu har vi fået lækker aftensmad, og kroppen er efterhånden klar til en blød seng og varme dyner. Vi har det godt og har alle haft en enorm oplevelse i dag.
Tak for en fantastisk dag - Whiteout Adventures
Dag 2: En historisk tur
På eventyr
Det er næsten ikke til at fatte. Vi har i dag bevæget os igennem et eventyrligt landskab, der ikke har forandret sig særligt meget de sidste 2.000 år. Muren har været vores tro følgesvend næsten hele dagen, som den også var for de romerske legionærer, der bevogtede den i næsten 300 år. At løbe igennem det bølgende og smukke engelske landskab, har givet lidt ekstra ømme stænger, men det er det hele værd – hold nu op en udsigt!
Vi startede med en god omgang morgenyoga og udstrækning på græsplænen foran Abbey Bridge Inn, hvor vi havde tilbragt natten. Efter en lækker morgenmad begav vi os af sted på dagens løbeeventyr. Benene blev varmet op på bakken, som vi sluttede ned ad i går. Efter kort tid var vi atter på Hadrians Wall Path, og der gik ikke lang tid før vi mødte et stykke af den originale mur, 2.000 år gammel – vildt nok. Men det skulle vise sig at vi fik meget mere at se til den. Ude i horisonten kunne vi se bakkerne bugte sig igennem landskabet, og vi kunne følge Hadrians Wall over bakkerne så langt øjet rakte.
Vi har løbet rigtig meget op og ned i dag, igennem ufattelig smuk natur, og med Hadrians Wall lige ved vores side. Undervejs mødte vi en masse vandrere som i dag gik fra Housesteads Fort til Lanercost, den modsatte vej af os, for at samle penge ind til de engelske soldater i Afghanistan. Vi har derfor hilst på rigtig mange glade, nysgerrige og gæstfri vandrere.
Undervejs langs Hadrians Wall mødte vi bl.a. Robin Hood træet, som jo udgør en væsentlig rolle i Kevin Costner -version af filmen. Træet står lige ved siden af muren.
Videre op ad bakkerne mødte vi en flok klatre, som havde ”kastet” sig ud over klipperne, udgør en del af Hadrians Wall. På denne del var der ikke nogen decideret mur, men med 100 m frit fald udgør klipperne en imponerende naturlig mur.
Terrænnet har været vildt varieret i dag, fra græsmarker med en masse dyr, til eventyrlige skove og til helt åbne vider med mange kilometers sigte, høje klipper og stejle kanter. Et vildt landskab er vist den rette betegnelse.
Nu er vi fremme ved hotel Hadrian, efter dagens distance på 48 km.
Tak for en fantastisk dag!
Whiteout Adventures
Dag 3: En krydsning
Det har aldrig været så smukt at ”ramme muren”. Det kan vi på Whiteout Adventures og de tapre eventyrløbere fra Eventyrløbet Hadrians Wall 2014 skrive under på. 146,5 km er tilbagelagt på 3 dage.
Vi skulle tidligt afsted, da vi have en deadline i Newcastle om eftermiddagen - vores fly hjemad. Taskerne var derfor pakket da løberne satte sig til morgenbordet klokken 06.30. Efter en overdådig morgenmad gik vi afsted for at synke morgenmaden og få lidt gang i kroppen.
Gang blev dog hurtigt erstattet af løb. De dejligste græsstier og bløde bakker indbød nemlig til løb. Vi havde omkring 160 højdemeter før ruten gik stødt nedad mod Newcastle. Afsted gik det, gennem de karakteristiske låger skiltet med et agern, der signalerede Hadrians Wall Path. Vi løb tæt sammen og der gik ikke lang tid imellem, at der blev spurgt til ens velbefindende.
Gruppen rykkede endnu tættere sammen da en tyrekalv lagde an til at angribe. Alle kom uskadte igennem. Det grønne græs blev snart erstattet af asfalt og Newcastle kunne ses forude. Benene var ved at kunne mærkes, hos nogle mere end hos andre. Byen, biler og de karakteristiske broer over floden Tyne stod i stærk kontrast til de naturoplevelser vi havde fået de foregående dage. Især var det en oplevelse at løbe gennem søndagsmarked langs strandpromenaden hvor boder med mad, ting og sager var stillet op.
Friturelugten blev snart erstattet med frisk luft og rutens sidste fort, der også markerede slutningen på Hadrians Wall. Herefter blev der delt krammere rundt og vi gik det sidste stykke mod hotellet hvor vi kunne tage en varmt bad inden lufthavnen og København kaldte os tilbage til hverdagen.
Vores motto er ”Mod nye eventyr…” og hos Whiteout Adventures tror vi på at kombinationen af smuk natur, fysiske udfordringer, samt godt selskab giver helt specielle oplevelser. Vi tror også på at disse oplevelser har gjort deltagerne stærkere og klogere.
De har nemlig gjort ”det”. Ikke fordi det at løbet på tværs af England nødvendigvis har været det største for deltagerne i Eventyrløbet Hadrians Wall 2014. Det er nok mere eventyret i sig selv. Men, mere vil have mere og sådan er det også med eventyr. Og det kræver udvikling for at livets overligger hæves. Der skal tilegnes ny viden og færdigheder, og så er det af sted mod nye eventyr.