Newton toppen og Østkysten - Svalbard 2010

Isbjørne spor på Svalbards østkyst
Der skulle have stået Island på billetten, men på grund af "et lille vulkanudbrud" under Eyjafjallajökul gletsjeren, måtte Whiteout Adventures aflyse verdens første dobbelt krydsning af Europas største gletsjer.

I stedet for fløj holdet den 29. april 2010 til Svalbard, der kun ligger ca. 1000 km fra Nordpolen.
Svalbard er et af verdens nordligst beboede områder, som huser ca. 2.500 nordmænd, 500 russere og 3-4.000  isbjørne...

Det er dog hovedsageligt øgruppens smukke natur, som Whiteout Adventures tog af sted for at opleve.

Nedenfor kan du læse om baggrunden og formålet med ekspeditionen, om ruten og ekspeditionsholdet, og i ekspeditionsdagbogen kan du læse, hvordan det gik - dag for dag. Endvidere kan du se en masse flotte billeder fra Svalbard.
Mathias har også skrevet en rigtig spændende artikel om ekspeditionen til outdoor magasinet LUKSUS - du kan læse artiklen her.
Baggrund
Svalbard - et barsk men smukt sted
Svalbard er en ørguppe, med Spitsbergen som den største ø. Selvom området betragtes som en arktisk ørken, er ca. 60 pct. af Spitsbergen dækket af gletsjer. Resten af landskabet er præget af den seneste istid. Spitsbergen har derfor et bjergrigt landskab, med Newtontoppen på 1.713 meter som det højeste punkt.
I marts/april 2009 fik Whiteout Adventures en smagsprøve på Svalbards barske natur - efter fem dage med minus 40-50 grader, måtte holdet vende om, med ødelagt udstyr og frostskader i fingre og tæer.
I tillæg til frostskader og ødelagt udstyr, fik holdet også et ordentligt hak i selvtilliden. Det kom der en rigtig spændende artikel ud af. Artiklen heder "Vi vender om" og handler om, hvordan du kan bearbejde et nederlag. Du kan læse artiklen her
Det har hele tiden ligget i kortene, at Svalbard igen skulle besøges – med vulkanudbrudet på Island blev det lidt tidligere end planlagt…
Formål
Lasse smelter sne til drikkevand
Whiteout Adventures har gennem et par år arbejdet med ”korrekt ernæring”. Fokus har været på det holdet spiser når de er på tur i det kolde nord. På ekspeditionen til Svalbards østkyst var arbejdet derimod rettet mod den flydende ernæring.
Dehydrering er et overraskende stort problem – selv med temperaturer omkring minus 20 grader. Det blev til et par spændende konklusioner. Dem kan du læse her.
Læs mere om Whiteout Adventures spændende arbejde med at klarlægge kroppens behov for ernæring i forbindelse med fysisk aktivitet her.
Ekspeditionsholdet
Ekspeditionsholdet på Rasletinden (2.105 m.o.h), fra venstre: Mikael, Lasse, Morten og Mathias
Ekspeditionsholdet, fra venstre: Mikael, Lasse, Morten og Mathias
Det er et stærkt og erfarent ekspeditionshold, der skal til Svalbard og prøve kræfter med den barske og smukke natur.

Holdet består af:
- Ekspeditionsleder Mathias Kolringen
- "Gearmand" Lasse Jonasson
- Ekspeditionskok Morten Einshøj
- Sanitetsmand og spejder Mikael Einshøj
Lasse, Morten og Mikael var midlertidige medlemmer af Whiteout Adventures i forbindelse med ekspeditionen.
Mathias fortæller her om baggrunden for sammensætningen af holdet: "Det er en forudsætning for en succesfuld ekspedition, at hele holdet kan yder en stor arbejdsindsats i op til 12 timer per dag og i 8 - 10 dage i træk. Herudover skal vi bevæge os og ”bo og leve” i et højalpint område, med meget barske vejrforhold. Samlet set stiller det store krav til den enkelte deltageres fysik og ekspeditionsfærdigheder, men også til hvordan vi samarbejder og funger som hold.
De tre ”gæste-medlemmer" af Whiteout Adventures kom alle med nogle særlige færdigheder og erfaringer fra andre ekspeditioner og ture i det kolde nord. Hertil kommer, at de alle tre har en rigtig god fysik og et fantastisk ’drive’. Det gør dem hver i sær til ideelle ekspeditionsdeltagere, men den afgørende faktor for sammensætningen af holdet var, at samarbejdet fungerede fra første sekund.”
Et ekspeditionshold, der uden tvivl er klar til at leve op til Whiteout Adventures motto: ”Mod nye eventyre…”
Ruten
Den planlagte ruten
Holdet havde ca. ni og en halv dag til  deres rådighed, og med et forventet gennemsnit på 30 km per dag, gav det ekspeditionen en operationsradius på ca. 285 km. Vanen tro, lagde Whiteout Adventures en meget ambitiøs plan, der samlet set byder på ca. 280 km – i luftlinie!
I et kuperet og udfordrende terræn, er der stor forskel mellem "luftlinie" og den tilbagelagte distance.
Planen er som bekendt det første der "ryger"... se nedenfor, hvordan det gik.

Dagbog

Nedenfor kan du læse "ekspeditionsdagbogen" fra ekspeditionen: Newton toppen og Østkysten - Svalbard 2010

Efterskrift – om eventyr
Holdfoto - tilbage i Longyearbyen

Vi har i løbet af ekspeditionen diskuteret, hvad et eventyr er, og om man kan planlægge et eventyr?

Vi havde lagt en meget ambitiøs plan om at nå både Newton - toppen og Østkysten. På grund af vejret nåede vi ikke til Newton - toppen. Det er vi selvfølgelige meget ærgerlige over, men vi kom i den grad på eventyr alligevel.

Vores konklusion på spørgsmålet er, at man ikke kan planlægge et eventyr. Man kan sætte rammerne og så lade tingene ske. For hvert skridt vi tog mod østkysten, blev vi ført længere ind i vores eget eventyr. Hver en fiber i vores kroppe var spændt til det yderste, da vi fandt vej ned fra gletsjeren og ud på havisen.
Vi var på vej – mod nye eventyr…

Dag 9 – retur til Longyearbyen
Dag 9 - på vej til Longyearbyen

Position: Longyearbyen
Distance tilbagelagt: 35 km
Temperatur: plus 5 til 0 graderr
Vejr: Overskyet og let vind – foråret er kommet til Svalbard

Vejrudsigten lovede hård vind og slud, så alt tydede på endnu en dag i teltet. Heldigvis var der helt vindstille da vi vågnede og så var vi klar til ekspeditions sidste etape.

Vi lage hårdt ud, øgede tempoet undervejs og sluttede af med en spurt. Det endte med at blive en kamp mellem os og en masse sjap, til sidst store vandpytter - og så lukketiden på supermarkedet i Longyearbyen !

Kl. 16.45 trak vi pulkene de sidste meter ind i Longyearbyen og videre til Svalbard butikken, som først lukker kl. 20… Her glemte vi alt om korrekt ernæring og fyldte op med chips, cola og et par øl.

At vi står i Longyearbyen i dag, er en kombination af god forberedelse og en masse træning, men i høj grad også holdets fokus på korrekt ernæring. Vi har opholdt os i et område med lave temperaturer, hvilket betyder at
kroppen konstant er på overarbejde. Selv når vi har sovet, har kroppen måtte arbejde på højtryk for at hold os varme. Når vi samtidig har været fysisk aktive i 10 – 12 timer hver dag, i mange dage i træk, så er en korrekt ernæring alt afgørende. Alt fra vitamin piller til det vi spiser og drikker i løbet af dagen – og det er ikke
småting. Vi forsøgte at spise ca. 6.000 kalorier i døgnet, og det er lige i underkanten i forhold til at fastholde vores energiniveau og ydeevne, og ikke mindst undgå skader.

Kroppen er vores vigtigste værktøj, uanset om man er der hjemme eller på eventyr. Det handler om at passe på kroppen, smøre den, så den er klar når det virkelig gælder.

Vi har haft en fantastisk tur, fyldt med gode oplevelser , uden skader - og så har vi fået en masse erfaringer om korrekt ernæring, som vi glæder os til at dele med jer.

Dag 8 – 30 km i roligt tempo
Dag 8 - ned i dalen

Position: N78 13.089 E16 57.486
Distance tilbagelagt: 30 km
Lejren ligger 83 meter over havet
Temperatur: 0 til minus 3 grader
Vejr: Overskyet og let vind

Det var først da Lasse ikke kunne ligge stille længere, at resten af teltet vågnede. Den første time blev brugt på at fordøje gårsdagens oplevelser og på at give en masse skulderklap. ”Hold kæft, hvor var vi seje, i går….”

Inden vi gik af sted ”checked vi ind” hos ihi Bupas alarmcentral og meldte ”alt i orden”. Vi er så heldige at have en af ihi Bupas mest erfarne læger tilknyttet ekspeditionen, og selvom vi alle fire har det godt, så er det rart at vide at råd og vejledning kun er et opkald væk.

Vi aftalte at tage den med ro og liste de sidste højdemeter ned i dalen. Der var god sigt, hvor vi lå, mens fjeldene over os stadigvæk var omhyldet af skyer – det var helt sikkert den rigtig beslutning vi i går tog om at ”køre igennem”.

De første 12 km fulgte vi gletsjeren ned gennem dalen, henover en kæmpe moræne bestående af jord og sten, som gletsjeren skubber foran sig. På trods af trætte stænger og en knækket skibinding, var de næste 18 km
ren parade kørsel.

Turens mest ubrugelige stykke udstyr, ved Mikael: Et køleelement til en køletaske – fundet i bunden af Mikaels taske her til aften. Vægt ca. 1 kg.

Dag 7 – konge etape og lidt til
Dag 7 - ekspeditionsmærke

Position: N78 16.628 E18 11.830
Distance tilbagelagt: ca. 42 km plus en masse zig zag
Lejren ligger 254 meter over havet
Temperatur: minus 2 – 5 grader
Vejr: Sol og blå himmel om morgenen og whitout om aftenen

Vi stod op til blå himmel og solskin. Vi vidste, at det ville blive en lang dag og var derfor allerede af sted kl. 8. Vi fortsatte langs kysten – cirka 19 km. En rigtig flot tur i et helt enestående landskab. Vi så fugle og spor efter polarræv. Selvom øjnene var på stikker, var det først, da vi kom i land, at vi så spor efter en isbjørn. Sporene har nok været et par dage gamle, men glæden var alligevel stor. Vi havde håbet på at se en rigtig bamse. Gerne et par hundrede meter væk og på vej i modsat retning. Det blev dog ved sporene i denne omgang.

Fra kysten stod den på hårdt arbejde op ad Ulvebreen. Klokken 15 stod vi i solskin i havoverfladen og efter en hård omgang, i strid modvind stod vi kl. 22.30 på en klippekant i whiteout – 700 meter over havets overflade. At vi stod der, er nok det bedste eksempel på, hvorfor man ikke bør gå i whiteout, men vi vidste, at vejret de næste par dage ville blive dårligt, og vi skulle derfor ned i dalen, hvor vejret ville være bedre. Meget forsigtigt fulgte vi kanten, indtil vi fandt en farbar vej ned i dalen. Det var en noget heftig nedfart – uden personskade – dog knækkede Morten sin ene skibinding. Trætte fik vi slået lejr efter 18 timer på farten.

Vi er alle fire umådelig stolte af dagens præstation. En kæmpe holdindsats, der blev belønnet med Whiteouts ekspeditionsmærke.

Dag 6 – Endelig på eventyr
Dag 6 - En smuk udsigt
Position: N78 17.394 E18 54.516
Distance tilbagelagt: 25,8 km i fugleflugt og reelt omkring 36 km
Lejren ligger 38 meter over havet
Temperatur: minus 2 – 5 grader, men i solen som en dejlig maj dag
Vejr: Sol og blå himmel
Vi kiggede ud af teltet kl.04, men der var fortsat dårlig sigt. Kl. 07 var der derimod blå himmel og flot solskin. Vi kom derfor hurtigt ud af poserne, spiste morgenmad - og så ud og grave pulkene fri for sne. Kursen blev sat stik øst, og efter en time kunne vi se østkysten 15 km væk – nedover Haysbreen. Det var et helt fantastik syn, og det blev startskuddet til en lang række udbrud, der over de næste par timer fik ekspeditionen til lyde som dialogerne fra en Morten Kork film. ”Hvor er her fantastisk. Det er det smukkeste sted jeg nogen siden har været. Utroligt.” og meget mere i den dur.
Vi gik omgivet af fjelde, og selvom den dybe sne til tider gjorde det til en hård omgang, så fløj timerne af sted.
Da vi nærmede os kysten begyndte vi endelig at føle, at vi var på eventyr. Vi følger ikke nogen rute og der er nok færre mennesker, der har gået hvor vi gik end der har krydset Grønlands indlandsis !
Rigtig spændende blev det, da vi skulle fra gletsjeren og ned på havisen. En 5 – 10 meter ”mur” af is satte en stopper for den direkte vej. Efter en lille tur til siden kunne vi stille og roligt køre det sidste stykke ud på havisen kl. 16.02. Stemningen var til et gruppekram, der dog blev noget besværliggjort af ski, stave og pulke.
Vi havde nået et af ekspeditionens helt store mål, og bedst af alt, så lå der en fantastisk tur foran. Med flere kræfter i behold fortsatte vi langs kysten et par timer. Nu ligger vi i lejr på et lille fremspring ca. 50 meter over havisen og med en udsigt, der er værd at skrive hjem om…
Dag 5 – To skridt frem og et tilbage
Dag 5 - Mikael bygger snemur

Position: N78 26.207 E18 01.384
Distance tilbagelagt: 1,3 km...
Lejren ligger 548 meter over havet
Temperatur: minus 2 – 10 grader
Vejr: Whiteout og meget hård vind.

Vi havde en rigtig hård nat med vindstød, der næsten lagde teltet fladt ned over os. Alle alternativer blev vendt, men teltet holdt – det er ikke den grund at denne telttype hedder ”Svalbard”. Efter en dag på langs var vi klar til kamp, og alle var spændte på Mathias melding, da han som den første stak hoved udenfor. ”Whiteout” blev der
råbt og selvom det er navnet på vores hold, så var det bestemt ikke det vejr vi havde håbet på – igen! Hvis man går i et nogenlunde fladt terræn, som på Indlandsisen, kan man godt gå i whiteout, men her blandt fjelde og stejle skåninger er det alt for farligt. Alligevel besluttede vi os for at gå tilbage mod lejr 2, som er en strækning vi kender.
Uden at være sikre på det, så følte vi at lejren lå i en gryde. Det betød, at vi var udsat for en del kastevinde og en masse snefygning. Planen var at finde et åbent sted med hård sne og en konstant vindretning. Håbet var selvfølgelig at det ville klarer op imens. Det blev ved planen og vi slog lejr i snestorm – fra øst. Vi fik bygget en kæmpe snemur, som mangen en ingeniør ville være misundelig på.

Dette her er bestemt ikke hvad vi havde drømt om – en slags våd campingtur. Heldigvis fik vi gode nyheder hjemmefra. De næste to dage skal byde på sol og vindstille, hvilket fik humøret til at stige betragteligt. Vi har brugt
de mange timer i teltet på temaet ”Spørgsmål – tid til refleksion og drømme”. Det er yderst sjældent, man i en travl hverdag får tænkt og talt om spørgsmål så som ”hvad er dit livs største oplevelse?”. Når man ligger i de varme soveposer, kan sådanne spørgsmål sætte gang i en masse tanker og gode historier – nogle mere sandfærdige end andre…

Alle er top klar til turen til Østkysten og ”isbjørneland” i morgen.
Eneste problem er, at vi er lidt stive i ryggen af så mange timer på langs.

Dag 4 – Svalbard viser tænder
Dag 4 - whiteout
Position: N78 26.234 E18 04.813
Distance tilbagelagt: 2 km i zig-zag...
Lejren ligger 578 meter over havet
Temperatur: minus 2 – 11 grader
Vejr: Whiteout og hård vind.

Vi havde aftalt at slå et lille ”slag” mød øst, for at undgå en masse unødvendige højdemeter. Vi var klar til af gang kl. 8.40 – i totalt whiteout og hård vind. Vi famlede os frem i lidt over en time, indtil det pludseligt gik stejlt op ad. Over os kunne vi skimte en fjeldside og vi fortsatte derfor langs fjeldet mod øst. Det fortsatte med at gå stejlt op ad, og ed en sigt på under 20 meter, var det for farligt at fortsætte. Vi slog derfor teltet op og ventede en time på at vejret kulle klare lidt op. Efter yderligere en time, var vejret endnu ikke blevet bedre, snarere tværtimod. Vi hentede derfor oveposer med videre.

Det er altid hyggeligt med overliggerdag, hvor der bliver vrøvlet om alt muligt, men bare ikke på ekspeditionens anden dag!
Vi har et stramt program, men vi må nok erkende at Newton toppen så småt forsvinder i whiteout. Planen er i stedet for at gå direkte mod den smukke østkyst, hvor der skulle være garanti for at se en isbjørn – noget der
efterhånden også lugter af i teltet…
Dag 3 – så er vi i gang
Dag 3 - udsigten fra vores lejr

Position: N78 26.106 E17 59.346
Distance tilbagelagt: 18, 8 i luftlinje
Lejren ligger 531 meter over havet
Temperatur: minus 5 – 15 grader
Vejr: Whiteout, så skyet og efterfølgende blå himmel og sol.

Vi stod op kl. 7 og  efter noget ”biksen frem og tilbage” var vi klar til afgang kl. 9. Det havde sneet i løbet af natten og den første time var der næsten whiteout. Nysneen lå som et fint tæppe ovenpå sne, der er blevet fastpakket af vind og vejr. Meget flot, men også en glat kombination. Noget et par af deltagerne hurtig måtte sande.

Vi blev i går sat af lidt østligere end oprindelig planlagt. Terrænet gjorde at vi måtte holde en meget vestlig kurs, og først efter fire timers hårdt arbejde kunne vi sætte kursen mod nord og Newton toppen. Terrænet har i det hele taget været noget imod os. Vi har nærstuderet diverse kort, men vi har konstateret at højdekurverne langt fra passer. Vi forventede et relativet fladt terræn, men vi har gået op, ned, til siden, op igen og så lidt ned ad. Pulkene har rullet, og på det stejleste stykke gik karabinen på Mikaels pulk ”op” og hans pulk rev sig løs. Vi fandt den
igen 1 km væk – heldigvis i den rigtige retning.

Selvom det har været en rigtig hård dag, og vi nu er håbløst bagud i forhold til planen, så er der så utroligt smukt at man glemmer alt andet. Omkring kl. 18.30 ”slog” vi lejr med udsigt til en solbeskinnet Tempelfjord og omgivet af sneklædte fjelde.
Mere kan vi næsten ikke ønske os !

Dag 2 - klar til scootertur

Dag 2
Position: N78 16.861 E18 19.568
Distance tilbagelagt: 61,58 km på snescooter
Lejren ligger 447 meter over havet
Temperatur: minus et par grader
Vejr: Blå himmel og sol.

Vi har i dag klaret alle de praktiske gøremål. Først gik vi forbi Sysselsmanden (Guvernøren) og hentede vores ekspeditionstilladelse. Derfra gik det videre til et par friluftsbutikker, hvor vi købte fuel og lidt andre småting. Videre til en butik, hvor man stort set kan købe alt fra små nuttede sæl-bamser til Magnum 45 revolvere. Vi holdt os dog til den særlige ammunition vi skal bruge til forsvar mod isbjørne og et par uldsokker. Herudover lejede vi også en signalpistol og en nødpejlesender, der er lovpligtig, hvis man skal på tur på Svalbard. En nødpejlesender er en form for radio. Når den udløses, sender den et signal til redningstjenesten om at vi er i problemer, og så angiver den også vores position. Et rigtig godt stykke sikkerhedsudstyr, som vi bestemt ikke regner med at få brug for.

Vi spiste frokost på Svalbard Universitet, som vel nok er verdens smukkest beliggende universitet. Her render både de studerende og underviserne rundt på strømpefødder, noget vi morede os meget over at forstille sig på
Handelshøjskolen i København.

I eftermiddag fordelte vi udstyret, hyggede og nød det gode vejr, indtil dagens helt, Tommy dukkede op kl. 18. Tommy havde sammen med sin kæreste indvilget i at køre os de først 60 km på snescootere. En flot, men meget
kold tur. Stor tak til Tommy for al hans hjælp.

I dag startede vores eventyr for alvor, og de næste ni dage skal vi bevæge os mellem sneklædte fjelde og ind i det ukendte.

Vi skal på eventyr, og vi vil med denne dagbog inviterer dig med!

Dag 1: Afrejse og ankomst
Dag 1 - indflyvning
Alt og alle ankom omkring midnat, i flot solskin, til Longyearbyen. Indflyvningen er helt utrolig, og man får et godt indtryk af det landskab vi skal bevæge os igennem de næste mange dage. På vej fra lufthavnen så vi en sæl, der lå og slikkede sol på isen…

Vi glæder os til det bliver vores tur.
Træning og mini-ekspedition til Norge
Ekspeditionsruten og ekspeditionens mål stiller store krav til den enkelte ekspeditionsdeltager, og til holdet som helhed. Deltagerne skal kunne yde en maksimal præstation hver dag – i ti dage i træk! En ekstrem god grundform er derfor et ’must’ hos alle ekspeditionens deltagere, men også kendskab til i sikker færdsel på blåis og områder med gletsjerspalter er en nødvendighed.

Derfor har ekspeditionsholdet været på en mini-ekspedition i Norge, hvor holdet besteg en af Norges +2000 meter toppe, og samtidig trænede nødvendige ekspeditionsfærdigheder.
Læs mere om Norges +2000 meter toppe her, og dagbogen fra mini-ekspeditionten til "de norske alper" her.
Du kan også se billeder fra turen nederst på siden.